Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Simklubben Sydsim
Burlövs största simklubb
Simiaden 2

Simiaden 2
Varmt välkommen till Simiaden 2!
Vad glada vi blir att just du har hittat hit till vår hemsida om Simiaden 2!
Här hittar du lite info om gruppens träningstider, nyheter, bra-att-läsa- dokument, kallelser, kontaktuppgifter, kalender samt annan viktig info.  

Nu finns också resultat från tävlingar här.

Vi som är ansvariga för gruppen heter Gunnar och Emilia!
S2 - GLAD MIDSOMMAR OCH SKÖN SEMESTER
2020-06-18 18:00
Hej alla S2!
Vi vill bara passa på och tacka er för den här mycket speciella säsongen. Den blev ju inte riktigt så som vi planerat pga pandemin men vi tycker ändå att vi träningsmässigt fått ut det vi ville, det vi inte fått som vi ville är ju såklart tävlingsbiten. Men den kommer så fort vi får lov.
Passa nu på att vila ut under sommaren och förbered dig för en spännande höst.

Glad midsommar och en riktigt skön sommar önskar vi dig!

Gunnar och Emilia
S2 - FANTASTISKT BRA RESULTAT IDAG!
2020-06-16 21:02
Det var riktigt kul att se er tävla idag på Sydsim Cup! Även om tävlingen var sanktionerad (riktig) blir det inte helt det samma när det inte är andra klubbar med, publik etc. Men kanon bra jobbat! Alla lopp blev pers utom ett enda som var precis på pers.
Vi är så stolta över er! Bra jobbat Jonas, Yonas, Edvin, Alfred, Oscar, David, Marija och Ellen. 
Grymt roligt att ni får betalt för träningen ni lagt ner!

Gunnar och Emilia
S2 - INGEN TRÄNING ONSDAG 17 JUNI
2020-06-16 19:00
Det är ingen träning onsdag 17 juni pga att de äldre simmar Sydsim Cup, så bassängen är upptagen.
Men imorgon torsdag är vi tillbaka med en gemensam träning för Simiaden och en liten sommaravslutning!

Gunnar & Emilia
S2 - SYDSIM CUP IDAG 17.15
2020-06-16 06:11
Idag är det så dags för den sista tävlingen för säsongen. Vi träffas 17.15 för gemensam uppvärmning och insim. Därefter full fokus och förberedelse för de tre loppen ni skall simma: 50 br, 100 fr och 200 medley. Se till att simma av direkt efter ditt lopp och att du har något med dig att äta och dricka mellan loppen. Glöm inte shorts och t-shirts samt skor så du kan värma upp ordentligt (Utomhus).

Lycka till!

Gunnar & Emila
S-2 Riksidrottsförbundet om FHMs rekommendationer from 14 juni
2020-06-16 06:01
Folkhälsomyndighetens rekommendationer

De allmänna råd från Folkhälsomyndigheten till idrottsrörelsen som gäller från och med den 14 juni är:

  • Om möjligt vara utomhus
  • Begränsa antal åskådare och undvik trängsel

I praktiken innebär Folkhälsomyndighetens råd att det från och med den 14 juni är tillåtet att spela matcher och träningsmatcher, anordna tävlingar och cuper. Men samtidigt gäller fortfarande regeringens förbud mot folksamlingar med mer än 50 personer. Därmed kommer matcher och tävlingar behöva anpassas till exempel vad det gäller åskådare.

Förtydliganden om inomhusidrott och idrott med närkontakt

GW kommentar: eftersom vi har möjlighet till utomhusträning i bassäng försöker vi nu få tillgång till vattentider i ngn av de närliggande bassängerna inför uppstarten. Återkommer med mer info.


S2-EN SAK SOM DINA FÖRÄLDRAR INTE VILL DU SKALL VETA!
2020-06-07 09:06
POPCORN ELLER MORÖTTER?

Så nyttiga är popcorn jämfört med en morot (du kommer bli förvånad). Om det är Betakaroten du söker vinner morot över popcorn med hästlängder (8 695 mg jämfört med popcornets 90 mg/100 g). Betakaroten som är ett förstadium till vitamin A, hjälper kroppens hudceller att producera melanin, som skyddar huden mot solen. Men om vi kikar vidare på innehållet i 100 gram popcorn jämfört med 100 gram morot hittar vi mycket intressanta siffror, fördel popcorn…….. Hur nyttigt är popcorn jämfört med en morot?

Socker

• 100 g poppade popcorn innehåller 1.6 g socker.
• 100 g rå morot innehåller 9.4 g socker.

Protein

• 100 g poppade popcorn innehåller 10.1 g protein.

• 100 g rå morot innehåller 0.7 g protein.

Fibrer

• 100 g poppade popcorn innehåller 11.0 g fibrer.

• 100 g rå morot innehåller 2.4 g fibrer.

Fullkorn

• 100 g poppade popcorn innehåller 85 g fullkorn.

• Det finns inget fullkorn i morot.

Järn

• 100 g poppade popcorn innehåller 3.10 mg järn.

• 100 g rå morot innehåller 0.19 mg järn.

• Järn behövs för att transportera syret runt i kroppen och ut till musklerna.

Niacin

• 100 g poppade popcorn innehåller 1.8 mg niacinekvivalenter.

• 100 g rå morot innehåller 0.9 mg niacinekvivalenter.

• Niacin är ett näringsämne som behövs för omsättning av fett, kolhydrater och protein.

Kalium

• 100 g poppade popcorn innehåller 240 mg kalium.

• 100 g rå morot innehåller 210 mg kalium.

• Kalium behöver vi bland annat för att kroppens nerver och muskler ska kunna fungera, men också för att reglera blodtrycket.

Selen

• 100 g poppade popcorn innehåller 1.0 mikrogram selen.

• Det finns inget selen i morot.

• Selen hjälper till att skydda cellerna mot oxidation.

Magnesium

• 100 g poppade popcorn innehåller 86 mg magnesium.

• 100 g rå morot innehåller 8 mg magnesium.

Magnesium behövs bland annat för normal nerv- och muskelfunktion.

Folat (folsyra)

• 100 g poppade popcorn: 14 mikrogram folat.

• 100 g rå morot: 22 mikrogram folat.
• Folat hjälper till att bilda nya celler och röda blodkroppar
Fosfor

• 100 g poppade popcorn innehåller 275 mg fosfor.

• 100 g rå morot innehåller 23 mg fosfor.

• Fosfor behövs för att tänder och skelett ska kunna bildas och stärkas. Ämnet är också viktigt för syra-bas balansen i kroppen samt för kroppens energikrävande funktioner.

Enkelomättat fett

• 100 g poppade popcorn innehåller 8.3 gram enkelomättat fett.

• Det finns inget enkelomättat fett i morot.
Omega-6

• 100 g poppade popcorn innehåller 1.2 gram omega-6.

• 100 g rå morot innehåller 0.1 gram omega-6.

Vitamin B6

• 100 g poppade popcorn innehåller 0,20 mg B6.

• 100 g rå morot innehåller 0,14 mg B6.

• Vitamin B6 är nödvändigt för proteinomsättningen och har betydelse för exempelvis nervernas funktion.


Källa: Matkalkyl.se, Livsmedelsverket

S2 - VECKA 24 EMIGUN CUP BÖRJAR
2020-06-07 08:37
Nu återstår det bara två veckor av säsongen och vi kommer att köra ett tävlingsliknande lopp varje träning. Träningen som följer denna vecka [24] är:

Måndag 15.45-18.15 Simning, landträning, fruktstund. EMIGUN Cup: 100 meter frisim
TISDAG: EMILIA TAR STUDENTEN!!!
Onsdag 15.45-18.15 Simning, landträning, fruktstund. EMIGUN Cup: 100 meter ryggsim
Torsdag 15.45-17.45 Simning, fruktstund. EMIGUN Cup: 100 meter bröstsim
Lördag 10.00-12.15 Simning, landträning, fruktstund. EMIGUN Cup: 400 meter frisim

Som den uppmärksamme har noterat så blir det några ändringar i schemat undre vecka 25:

Måndag 15.45-18.15 Simning, landträning, fruktstund. EMIGUN Cup: 50 meter fjärilism
Tisdag - SYDSIM CUP SAMLING FÖR S2 KLOCKAN 17.00, INSIM 17.30-18.15 START 18.15
Distanser: 50m bröstsim, 100m frisim, 200m medley
Onsdag INGEN TRÄNING
Torsdag sommaravslutning 16.00-18.00

Gunnar och Emilia
S2 - Vecka 23 - frisimsvecka
2020-06-01 07:30
Då är vi inne i vecka 23 och det är en frisimsvecka.
Det börjar också dra ihop sig till sommarledighet och terminsavslutning. Därför kommer vi att hålla ett kortare individuellt samtal med simmarna om vad som varit bra, vad som behöver utvecklas till nästa säsong men vi kommer också att prata lite om vad som kommer hända i höst.
Vi hoppas självklart att alla simmare fortsätter nästa säsong men om någon mot förmodan bestämt sig för att inte fortsätta skulle vi uppskatta om ni meddelade detta, allra helst till Gunnar direkt men annars så skicka ett meddelande till gunnar@wismar.se.

Sköt om er,

Gunnar och Emilia
S2 - Tips inför sommarträningen under uppehållet
2020-05-28 19:37
Sommaren är på intåg och vad kan passa bättre i dessa tider än tips på utomhusträning?

I syfte att hjälpa och inspirera alla som är friska och vill fortsätta träna har SISU Idrottsböcker öppnat upp en av deras uppskattade webbplatser som är fylld med förslag på övningar och träningsupplägg för stora och små, anpassade för att aktivera hela kroppen utomhus.

Webbplatsen Outdoor training innehåller massvis med övningar att använda i skogen, parken, lekplatsen eller trädgården. Det går så klart också bra att se övningarna i telefonen. 

Tillgång till materialet Outdoor training kostar i vanliga fall 150 kronor per användare men så länge smittrisken för Corona-viruset håller gym- och andra idrottsanläggningar stängda kan alla som vill ta del av alla övningar, tips och träningsupplägg på webbplatsen helt gratis.

S2 - Vecka 22-25
2020-05-26 14:43
Det börjar nu närma sig slutet av säsongen, fyra träningsveckor kvar. Vi har vår sista träning torsdag 18 juni. Fram tills dess är det full fokus och en återstart vad gäller träningsdisciplinen där vi "slappat" till oss lite beroende på avsaknad av tävlingsfokus. Men det har vi styrt upp from denna vecka igen, så nu är vi på banan igen.
Vecka 22 är det fokus på start och vändning
Under vecka 23 fokuserar vi på frisim
Och under 24-25 är det tävlingsfokus, EMIGUN CUP. Återkommer med mer info inom kort.



Påminner om att efter VARJE träning har vi fruktstund och det är viktigt att simmarna har med en frukt, skorpa, riskaka eller liknande. Det är en viktig del av vår träning där vi pratar med simmarna om hur passet varit samtidigt sträcker vi ut och fyller på med ny energi.

Ta hand om varandra där ute,

Gunnar och Emilia


S2 - Vecka 21 i fjärilensteckan
2020-05-18 14:22
Hej alla S2:or!
Vi har nu haft en bröstsimsvecka och en frisimsvecka....det innebär således att denna vecka fokuserar vi på fjärilsim. Extra mycket fokus på teknik på detta simsätt som är det mest krävande av alla.
Andningen, fjärilskicken, armarna och timingen skall vi träna lite extra på.
Träningen denna vecka blir:
Måndag 15.45-18.15 med simning, landträning, uppvärmning/fruktstund - Emilia
Onsdag 15.45-18.15 med simning, landträning, uppvärmning/fruktstund - Emilia-Gunnar
Torsdag 09.15-11.45 med simning, landträning, uppvärmning/fruktstund - Gunnar
Lördag 10.00-12.15 med simning, landträning, uppvärmning/fruktstund - Gunnar-Emilia

Vi ses på kanten!

Gunnar & Emilia
S2 - VECKA 19 - BRÖSTSIMS VECKA
2020-05-02 18:53
Tiden går fort när man har roligt. Vi är redan framme i vecka 19 och sommaren närmar sig.
Träningen fortsätter att gå bra och med ett riktigt bra syra pass [idag lördag] som avslutning på veckan.
Nästa vecka, 19, kommer vi att lägga fokus på bröstsim mån, ons och tors. På lördag kommer fokus vara på lite längre distans uppifrån, 400 frisim.
En viktig sak vill vi att ni som föräldrar pratar med era simmare om är att duschningen innan träning är viktig och att den görs ordentligt samt att vid ingången till omklädningsrummet har badet satt fram handdesinfektion som de vill att alla använder. Vi kommer påpeka detta för simmarna men också bra om det kommer hemifrån.

Måndag är årets viktigaste dag för oss Star Wars fans och det kommer vi att uppmärksamma lite extra så klart.

Så träningen ser ut som följer:
Måndag 15.45-18.15 med simning, landträning ute, fruktstund
Onsdag 15.45-18.15 med simning, fruktstund
Torsdag 15.45-17.45 med simning, fruktstund
Lördag 10.05-12.15 med simning, landträning ute, fruktstund

Vi vill påpeka vikten av vår fruktstund efter varje träning där vi gärna ser att simmarna har med sig en frukt, grönsak, riskaka, skorpa eller ett kokt ägg ;-)......

Avslutningsvis så var rädda om varandra därute!
And may the force be with you!

Gunnar & Emilia
Träning under vecka 17
2020-04-19 10:29
Träningen fortsätter som vanligt och det blir en full träningsvecka under v 17. Efter beslutet att vi inte kommer ha möjlighet att ha landträning INOMHUS i simhallen kommer vi att utöka landträningen utomhus istället. Så medtag träningskläder för UTOMHUS måndag, onsdag och lördag så låter vi vädret avgöra.
Måndag 15.45 Uppvärmning enl. schema 16.00 Simning 17.30 Utomhus land 18.00 Fruktstund
Onsdag 15.45 Utomhus land (samling entré) 16.30 Simning 18.00 Fruktstund
Torsdag 15.45 Uppvärmning enl. Schema 16.00 Simning 17.30 Fruktstund
Lördag 10.00 Uppvärmning enl. Schema 10.15 Simning 11.30 Utomhus Land 12.00 Fruktstund

Vi ses till en träningsontensiv, och rolig träningsvecka

Gunnar och Emilia
Coronaviruset och idrottsrörelsen
2020-04-15 15:14

På den här sidan samlar RF den senaste informationen om coronaviruset och hur det påverkar idrottsrörelsen. Sidan uppdateras löpande.

Senaste nyhet:
Fortsatt dialog med Folkhälsomyndigheten kring råd och rekommendationer (9 april)

Se även uppdateringar om RF:s pågående arbete.

Vi svarar på några av de vanliga frågorna på vår FAQ-sida om coronaviruset

Förbud mot sammankomster med fler än 50 personer

Fredagen den 27 mars meddelade regeringen beslutet att förbjuda allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, som idrottstävlingar, med fler än 50 personer. Förbudet gäller från den 29 mars och tills vidare. Syftet med förbudet är att minska takten på smittspridningen av coronaviruset i samhället. Mer info i FAQ

Regeringsbeslutet

Folkhälsomyndighetens förslag till beslutet

Kommande aktiviteter
Nyheter från föreningen
 
Våra samarbets partners