SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Simklubben Sydsim
Burlövs största simklubb

MORGONDAGARE

Simlinjenivå: 3 (4) (Lära sig om simning som idrott)

Rekommenderad ålder: 7-11 år

Antal simmare: ca 15 st


Simpass/vecka: 3 (2x45min + 1x60)

Landpass/vecka: 2 (1x30min+1x15min)

Tävlar främst vid: Interntävling

 

Om Morgondagare

I gruppen Morgondagare avslutas simmärkestagningen då man gör färdigt de sista kriterierna, dvs fjäril nivå 2. Precis som i Teknik och Medleygrupperna så checkas delmål av under terminens gång. I Morgondagaren är målet att kunna simma samtliga 4 simsätt med rätt teknik, och fullfölja 100m medley. Det läggs även mycket fokus på vändningar och starter i denna grupp.

Simmare i denna grupp tävlar i Morgondagaretävlingen. Tävling uppmuntras men är inget krav.

Detta bör vara ett naturligt steg för de simmare som vill fortsätta i klubbens Tävlingsgrupper. Vill man inte tävla så finns det Träningsgrupper för fortsatt simning efter Morgondagare

 

Förkunskaper

  •  Simsättsmärkerna nivå 1 ryggsim, frisim, bröstsim, fjäril, nivå 2 ryggsim, frisim och bröstsim
  •  Klara av 5m streamline från dyk och frånskjut
  •  Introducering i simsättet fjäril

 

Målsättningar

  •  Simsättsmärkerna fjäril nivå 2 och 100m medley
  •  Vändningar/målgång i alla 4 simsätt
  •  Klara av att simma 600m valfritt
  •  Klara av 5-10m streamline från dyk och frånskjut + undervattensimning
  •  Rätt vattenläge och balans i vattnet
  •  Veta skillnaden mellan att simma snabbt och att simma lugnt
  •  Starta på signal

Träningsinriktning – Landträning

  •  Fokus på kroppskontroll/koordination, rörlighet och balans.
  •  Övningar som stabiliserar bålen och bröstryggen är att föredra
  •  Landträningen ska innehålla många rörelsemönster.

 

  • Träningsinriktning – Simning
  • Vidareutveckling av teknik i samtliga simsätt för att kunna klara av att  simma 25m fjäril och 100m medley
  • Träningsfarter introduceras i form av snabbt, lugnt, supersprint
  • Träningen ska börja innehålla moment för att förbereda och motivera för tävling
  • Fokus på att förbättra vattenläge och balans i vattnet.
  • Träningssammansättning: ca 20% sammansatt, 30% ben, 15% starter/vändningar, 35% teknik
Kommande aktiviteter
Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen
 
Våra samarbets partners